etc,

bahang pru 13

1:25 PM Hafezahzainudin Z 0 Comments

salam adeqq manesss... i hope all of you in a great condition physically, mentally & spiritually.. ahkak jah orait2 sajork.. i'm busy with current jobs & incoming tasks..

haaaaaa... korang mesti aware dh kan psl pru 13 ni on 5th mei 2013... mesti some of u x sabaq nak pangkah parti pilihan masing2.. i know, i know... this big event will be a turning point kpd parti yg menang... x kisah la bn ke pr... but this GE membawa a big message to the whole rakyat bahawa undi anda, masa depan anda... getteww kekdahnya... setiap undi yg kita pilih, kita memperjudikan masa depan kita dlm semua aspek sama ada yg tersirat atau yg tersurat...

some of you maybe pro PR & pro BN.. that's is not a big issue to me because everyone has their own opinion and judgement... anda yg tentukan kerajaan mana yg anda percaya to run this country... we as voters, yg memangkah kertas undi, adalah orang yg menentukan masa depan negara... it is a big responsibility...

pilihan di tangan anda... memberi ruang kpd parti yg tidak pernah memerintah negara ini untuk memikul tanggungjawab sebagai pemimpin atau memilih kerajaan sedia ada yg mempunyai pengalaman dalam pentadbiran negara sejak dahulu lagi... the choice is yours... ada pros & cons...

but as a good rakyat, i beg to all of you do not let your emotion mengatasi rasional... fikir lah secara wajar... both parties akan cuba memburukkan antara satu sama lain.. let them... itu cara mereka meraih sokongan...

both ada manifesto... read it... which one is the best for you & our future generation?? but satu sahaja saya amat takuti... jangan biarkan politik memecah belahkan kaum melayu... saya melayu, awak juga melayu... awak kata saya jahat.. saya sebangsa dgn awak.. mana jati diri awak untuk menyokong saya yang sebangsa dgn awak??

sekiranya parti X or Y menang, di manakah kedudukan org melayu dr segi ekonominya, sosialnya etc.. banyak manakah org melayu yg akan dilantik jd menteri, timbalan menteri... sebagai org melayu yg menguasai lebih 60% penduduk negara ini, saya mahukan lebih drp 60% menteri, timbalan menteri terdiri dr kaum saya.. yang sebangsa & seagama dgn saya..

jika BN menang, saya tahu Najib akan naik sbg PM.. tapi kalau PR menang, saya masih x tahu lagi saya yg akan jd PM saya.. correct me if i'm wrong...

masing2 mempunyai rakan kongsi yg terdiri drp bangsa & agama lain... ini tidak salah... malah Allah jadikan kita bersuku2 utk kita saling mengenali antara satu sama lain... selaku satu kumpulan, perlulah ada ketua yg boleh menyatukan perbezaan ini... ahli2 yg lain perlu menghormati ketua yg telah disepakati... bukan mudah untuk menyatukan perbezaan ini... jd anda nilailah kebolehan 'ketua' masing2 dlm cara menghandle perbezaan ini.. ini kerana setiap parti mempunyai objektif yg berbeza... jd bagaimana perbezaan itu diterjemahkan kpd satu penghayatan yg boleh diterima oleh semua yg ada, merupakan tanggungjawab ketua masing2...

mengenai hak sama rata antara kaum, saya berpandangan begini... ibarat negara kita sebiji pizza.. pastu katakan penduduk melayu/bumi 65%, cina 20%, india 10%, lain2 5%... contoh mudah kuota IPTA... katakan utk tahun 2013 penempatan pelajar baru adalah 100,000... maka seharusnya 65,000 ditawarkan kpd melayu/bumi, 20,000 ditawarkan kpd cina, 10,000 ditawarkan kpd india dan 5,000 kpd lain2... katakan pula tahun 2014 wujud pulak 5 universiti awam baru.... maka bilangan kuota utk pelajar IPTA bertambah drp 100,000 kepada 200,000... maka seharusnya seramai 130,000 melayu/bumi ditawarkan ke ipta, cina 40,000, india 20,000 dan lain2 10,000... begitu juga dlm ekonomi... saya fikir perkiraan beginilah menjadi yg terbaik... namun, banyak lagi faktor luar jangka yg kita tidak dpt ramalkan...

contoh berbalik kpd kuota IPTA tadi... even 65,000 utk melayu/bumi tapi kalau yg layak masuk u hanya 50,000 aje nk buek camno?? cerr criter... perlukah kita ambil jugak yg x layak utk masuk u semata2 nk penuhi kuota?? adilkah kpd pelajar yg cemerlang tadi??? atau bior aje la 50,000 tu je yg masuk u.. then apa kesan kpd u?? at the same time katakan pelajar cina yg layak masuk u 30,000 org.. nk bg ke x diorg penuhkan kuota melayu/bumi?? apa kata masyarakat?? apa kata politician?? apa kata academician?? all these perlu diambilkira... ditimbang2... dh guna penimbang manual, guna pulak penimbang digital.. ambik keputusan yg ini, yg itu merungut... pilih yg itu, yg ini pulak bising... just remember la my friends... we cannot satisfy all people because we are different... we have different education, different background, different personality, different interest... maka sudah tentu keputusan yg dibuat dirasakan yg terbaik buat masa itu... namun yg terbaik pd masa itu tidak semestinya yg terbaik pd masa hadapan kerana dunia ini sentiasa berubah... people change...

apa yg penting saya nk kesinambungan bangsa saya berterusan... tidak hanya hanyut ditelan zaman... tidak mudah digula2 kan oleh yg lain... agama saya dijunjung... anak cucu saya dpt hidup dlm keadaan aman... mereka mampu menikmati kemakmuran ekonomi pd masa hadapan hasil percaturan masa kini...

so i choose mengundi... hihihi...






You Might Also Like

0 comments: