persediaan semasa pantang...

10:08 AM Hafezahzainudin Z 0 Comments

salam readers,

hari ni ahkak nk berkongsi persediaan yg telah dilakukan utk menjalani proses pemantangan diri di rumah.. persediaan tersebut termasuklah ubat-ubatan, bengkung bersalin, minyak-minyak, dll.. kita mula sekarang...

ahkak sejak anak pertama lagi telah mengamalkan pengambilan Salindah complete set semasa mengandung hingga berpantang.. salindah ini berasaskan homopati & sesuai utk diambil oleh sesiapa shj.. set lepas pantang mengandungi ubat sapu di tempat jahit, pil2, & cecair ubat yang mengandungi fungsinya tersendiri.. klu nk tahu lebih lanjut psl produk ni, sila search sendiri di internet.. alhamdulillah, anak2 memang aktif & kadang2 penat nk melayan keletah mereka..






seterusnya set bersalin nona roguy.. yg ni pun ahkak ambil jugak masa pantang.. cumanya set ini adalah set tradisional yg dilengkapi dgn herba2, pencuci, minyak & serbuk lulur.. keterangan lanjut sila layari sendiri web yg berkaitan.. tp memang best klu makan nona roguy.. tubuh jd segar ajer...





tidak dilupakan, pengambilan ikan haruan... cumanya ahkak ni malas nk makan haruan.. ahkak minum pati dia ajer.. confirm 5 saat teguk dh selesai... utk set pati ikan haruan, ahkak ambil yg original tanpa campuran tongkat ali atau ginseng.. ini kerana menurut petugas di farmasi, klu beli yg campur dgn herba, dikhuatiri bayi akan kuning jika diberi breastfeeding.. pati ni diambil 1 botol sehari.. maka ahkak dh beli 2 kotak iaitu dlm 12 botol.. klu rasa badan x segar lagi, nanti ahkak tambah dosnya.... maklumlah, umur pun dh meningkat...





ini salah satu produk yg ahkak tidak akan lupakan sekiranya berpantang... makan masa pantang ajer... gamogen ni spt yg semua tau, ia berasaskan gamat.. baik utk luka dalaman.. kebetulan hari tu di guardian ader jual 2 gamogen free 1 maduka... maka ahkak ambik yg tu la.. kira klu abih 2 botol gamogen tu, x yah la nk beli lagi... ekekekek... ye la.. harganya bulih tahan kan...







seterusnya bengkung bersalin... sebelum ni memang ahkak dh ader 2 bengkung bersalin... tp masa berpantang anak no 2 di johor, ahkak bawak bengkung2 tuh.. lupa la plak nk bwk balik bengkung ke kelantan... maka beli lah yg baru... kali ni ahkak beli 2 bengkung jenama biodex... kenapa biodex?? harganya murah deq nun... baru RM38 satu bengkung... lagipun bukannya nk pakai lama kan.. klu beli yg mahal, takut membazir plak...







ha... yg bawah ni wajib ader... ni dh x tau ke mana menghilang tungku nih.. cari kat umah xde pun... maka ujung minggu ni kena balik kedah carik tungku... ader sesetengah negeri guna tungku batu sungai... ader plak yg guna tungku besi... ikut korang la nk guna tungku mana satu.. ader plak yg suggest ahkak beli yg bekas getah isi air panas (ala..yg empat segi tuh...yg letak kt perut bila sakit perut tuh)... tp, apa2 pun boleh.. ikut keselesaan masing2...






selalu bila bersalin, mak ahkak akan rebus manjakani utk buat air basuhan supaya jahitan cepat elok dh luka cepat sembuh... pastu mandi air daun.. daun pun kitorang kena ambik kt kedah sbb mak mertua akak nnt datang naik bas sorang2.. so payah la dia nk angkut barang2 tu semua... mak ahkak pulak x berapa nmpk sgt matanya.. skrg ni kena pimpin klu nk gi jalan mana2... jd dia memang x boleh nk bantu... dia pun kemungkinan x datang sbb nak naik ketapi pun payah... dh x nmpk katanya... maka pantang kali ni ahkak harap ke mak mertua la.. klu dia nk balik awal, xkn kita nk sekat kot... tengok je lah mcm mana nanti..

mak mertua pun kata nk datang bila kita dh rasa sakit2 nk bersalin... nmpaknya merasalah widad & abeed masuk dlm labour room tengok adik baru kuar... nk wat mcm mana... dh xde org nk jaga diorang...

ok..itu je la coretan ahkak kali ni... tata...



You Might Also Like

0 comments: