family,

From Pasir Mas to Southampton - Imunisasi Anak

10:02 AM Unknown 0 Comments


Bagi pasangan yang telah mempunyai anak, rekod imunisasi sama ada dalam bentuk buku (latest version) ataupun kad (previous version), perlu dibawa ke sini. Iminisasi di sini ada yang sama dan ada berbeza serta boosternyer sekali. Di UK, konsep perkhidmatannya sedikit berbeza yang mana ia mengamalkan kaedah marketisation. Maksudnya setiap National Health Service (NHS) atau serupa dengan klinik kesihatan di Malaysia, bersaing antara satu sama lain. Taraf NHS dan hospital juga berlainan yang mana kedua-dua entiti ini tidak sebumbung. Maksudnya, jika di Malaysia, Klinik Kesihatan dan hospital kerajaan di bawah naungan Kementerian Kesihatan. Di UK pula, amat berlainan sekali. Doktor yang bertugas di NHS dipanggil General Practitioner (GP). Taraf GP dianggap lebih rendah berbanding doktor yang bertugas di hospital.

Sekiranya anda di UK, anda perlu mendaftar di GP yang berhampiran. Dalam konteks Cikjah, kami perlu mendaftar di University Health Service (UHS) di Building 48, University of Southampton. Kami perlu mengisi borang yang disediakan bagi semua isi rumah dan kemudian borang yang lengkap serta dokumen-dokumen iringan dihantar semula ke GP berkenaan. Setelah itu, anda akan menerima surat daripada NHS bagi memaklumkan nombor NHS anda. Setiap isi rumah akan menerima surat yang berbeza.

Bagi pengesahan imunisasi anak-anak, anda perlu membuat temujanji dengan midwife di GP. Pada tarikh temujanji tersebut, anda perlu membawa kad/buku imunisasi anak. Midwife akan meneliti imunisasi yang telah dan yang belum diberi. Sekiranya anda bernasib baik, anak anda akan menerima imunisasi pada waktu itu juga. Selepas itu, anak anda diberikan sticker brave sebagai motivasi.

GP di sini amat mesra kanak-kanak. Ruang khas untuk kanak-kanak dilengkapi bahan bacaan kanak-kanak serta mainan. Midwife juga pandai melayan kanak-kanak. Dipujuk, dirayu kanak-kanak tersebut hinggalah midwife berjaya melaksanakan tugasnya. Part ni Cikjah tabik. 

Apabila sudah selesai, midwife akan memberitahu bilakah imunisasi seterusnya. Beliau juga akan menasihati kita sama ada temujanji akan datang perlu dibuat oleh ibubapa ataupun hanya perlu menunggu surat temujanji NHS. Biasanya bagi anak-anak berusia 5 tahun ke atas, ada dua suntikan imunisasi yang perlu diambil. Seingat Cikjah, satu suntikan booster dan satu lagi untuk meningitis. Bagi anak-anak yang lebih kecil, lebih banyak imunisasi yang perlu diambil mengikut usia mereka. Untuk keterangan lanjut, sila layari http://www.nhs.uk/Conditions/vaccinations/Pages/vaccination-schedule-age-checklist.aspx




Hero dan heroin baru lepas kena cucuk.


You Might Also Like

0 comments: